Kronika vtáčika na kl´účik - Haruki Murakami
Čtenáři Murakamiho, netrpělivě čekající na další překlad jeho
románů, jistě zaregistrovali řadu MM slovenského nakladatelství Slovart, který
v československém prostoru poprvé přinesl překlady románů Hon na ovcu, jeho volné pokračování Tancuj, tancuj, tancuj a v současné
době i poslední ze tří dílů Kroniky
vtáčika na kl´účik.
Že bylo čekání na Kroniku
vtáčika na kl´účik opravdu dlouhé, dokazuje fakt, že první díl (podtitul Straka zlodejka) vyšel
v roce 2010 a poslední díl (podtitul Vtáčkar) až v prosinci roku 2012. Tím logicky vyvstala otázka, zda se pustit do
čtení okamžitě nebo počkat až na kompletní vydání. Samozřejmě jsem neodolala a
pustila se do čtení prvního dílu a v roce 2011 i druhého (podtitul Vtáčik jasnovidec). Když jsem si
v prosinci udělala radost posledním dílem, uvědomila jsem si, že si příběh
do detailů nepamatuji a že bych se tím možná ochudila o kompletní vyznění díla.
A tak jsem se znova pustila do čtení a nadšení díl od dílu klesalo…
První díl trilogie – oceněný prestižní cenou deníku Jomiuri
za nejlepší román roku – vypráví o mladém Tóru Okadovi, který se rozhodne
seknout s nezajímavou prací advokátského poslíčka, aby si srovnal životní
priority. Jeho žena Kumiko je úspěšnou redaktorkou, která s rozhodnutím
svého muže souhlasí. Jednotvárný život Tórua se změní poté, co se vydává hledat
ztraceného kocoura, když poznává dívku ze sousedství Mei Kasaharovou, ale
především sestry Krétu a Maltu Kánoovou. Kréta pracuje jako médium a její
sestra Malta v příběhu vystupuje jako svědek děsivých praktik Kumikina
bratra Noboru Wataji. Tóru se dozvídá velké množství nesourodých informací,
které definitivně pozbývají smysl, když se k nim přidá také děsivý příběh
poručíka Mamiji, který bojoval na kontinentu po boku staříka,
s jasnovideckými schopnostmi, jehož Tóru a Kumiko navštěvovali. Na závěr
prvního dílu Kumiko zmizí.
Druhý díl vypráví o období čtyř měsíců poté, co zmizela
Tóruova manželka Kumiko. Přestože od Kumiko obdrží dopis, že si našla milence,
nechce se tak lehce smířit s tak nepravděpodobným koncem jejich
manželství. Tórua přitahuje motiv studny, který se vyskytl již ve vyprávění
poručíka Mamiji a sestupuje na její dno na tajemném sousedském pozemku. Tóruovi
se na tváři objevuje záhadné skvrna, jako důkaz napojení na jiný svět,
v němž největší zlo představuje Noboru Wataja.
V závěrečném díle se Tóru dozvídá od Mei Kasaharové o
záhadném sousedském pozemku, kam sestupoval na dno studny. Tóru se rozhodne
pozemek získat, ale nemá peníze. Napojuje se na záhadnou dvojici matky a syna,
kteří mu pomůžou získat dům i se záhadnou studnou. Sílí jeho boj proti Noboru
Watajovi, který před ním zadržuje jeho ženu. Ačkoli konec není jednoznačný,
vyznívá z něj naděje na znovu nalezení Kumiko a ztraceného života.
Ačkoli jsem se na Kroniku
velmi těšila, musím přiznat, že jsem mírně zklamaná. To, co se od začátku
rozvíjí jako slibný příběh o více rovinách, se v druhém dílu zbrzďuje
neustálými Tóruovými rozvahami na dně studně, což v podstatě příběh neposunuje.
Víc než zamotaný příběh se má podle očekávání rozuzlit v posledním dílu,
ale čím víc čtete tím víc vám dochází, že k žádnému rozřešení bohužel nedojde.
V příběhu tak zůstává velký nepoměr otázek nad odpověďmi, což by samo o
sobě nevadilo tolik, kdyby řada z těch otázek nebyla absurdních. Když
kupříkladu chce Tóru koupit záhadný dům a nemá nic našetřeno, sám pro sebe si
říká, že je naivní koupit si los a čekat, že vyhraje, že se ale něj nalepí
podivná žena, která mu za zvláštních podmínek umožní dům získat, mu vůbec divné
nepřijde. Situace jako vyšitá z běžného života, že? Naopak velký potenciál
mají pasáže z minulosti - o masakru
v zoo i válce na kontinentu. Kdyby šel Murakami více touto cestou, bylo by
to příjemným překvapením. Ačkoli mi příběh připomíná Kafku na pobřeží, nezapůsobil na mne takovým způsobem, možná i
proto, že další z Murakamiho světů pro mě zůstal nepochopený. I přesto
bych ráda zmínila nejsilnější moment Murakamiho trilogie a to vyprávění
poručíka Mamiji o tajné vojenské misi. Tento závěr prvního dílu považuji za
jedno z nejsilnějších míst nejenom Kroniky
ale Murakmiho díla obecně.
Komentáře
Okomentovat
Děkuji za váš komentář :)