Maceva - Iva Steinová (kniha měsíce března 2013)

Už je tady konec března a s ním i rubrika "Kniha měsíce".
 
Tentokrát jsem vybrala knihu, která svým obsahem zřejmě nebude pro každého, ale pro mě znamená malý poklad. Řeč je o knize Maceva - Židovský náhrobek a symbolika jeho výzdoby ve světle tradice od Ivy Steinové. Na tuhle knihu jsem natrefila náhodou, když jsem v knihkupectví Academia procházela sekci "judaismus". I přesto, že jsem zrovna nechtěla utrácet, jsem tuto knihu zkrátka musela mít. A to hlavně proto, že vyšla v nákladu pouze 500 kusů a později bych ji už nesehnala.  



Koho zajímají židovské hřbitovy a výzdoba náhrobků, asi ví, že o této tématice dosud nevznikla žádná souvislá publikace, která by se této bezpochyby zajímavé tématice věnovala. A tak vznikla Maceva, krásná dvojjazyčná kniha o symbolice židovských náhrobků.
 
Kniha je rozdělena na několik kapitol:
 
1/ Symboly Tóry, znamení pro koheny a levity, znázornění dobročinnosti na náhrobcích
2/ Náhrobky s motivem koruny typu keter a atara
3/ Mužská a ženská jména, symboly pro povinnosti žen, šlechtické náhrobky, náhrobky dívek a dětí
4/ Motivy povolání a činností na náhrobcích
5/ Náhrobky se symboly zármutku a skonu
6/ Náhrobky se symboly spojovanými s očekáváním příchodu Mesiáše
 
Kniha je velmi hezky graficky zpracovaná, obsahuje řadu fotografií a bohaté rejstříky.
 
Potěšilo mě, že jsem si díky této knize mohla vyložit fotografie zajímavých náhrobků, které jsem pořídila. Kupříkladu jsem se dozvěděla o symbolice náhrobku v Ivančicích s motivem studny:
 

"Příkladem pro ženské jméno Mirjam je reliéf studny na náhrobku Mirjam Frankl z roku 1831 v Ivančicích. Biblická Mirjam, sestra Mojžíše a Árona, je spojována se zajištěním dostatku vody během putování Židů pouští poté, co vyšli z Egypta. Po její smrti následovalo katastrofální sucho v důsledku nedostatku této životodárné tekutiny." 
 
Steinová, Iva. Maceva. Praha : Národní památkový ústav, 2011. Strana 83
 
 
 
Na tomto náhrobku Josefa Chajima Frankla je vidět unikátní podoba leviatana ve tvaru urobora jakožto svinutého hada. "Výtvarná podoba přesně vystihuje kořen hebrejského slova livjatan, tvořený třemi souhláskami LVJ znamenajících svinutí, stočení. Jméno zemřelého, Chajim, znamená v překladu "život", v hebrejském náhrobní nápise se několikrát opakuje a naznačuje závislost s vyobrazeným symbolem."
 
Steinová, Iva. Maceva. Praha : Národní památkový ústav, 2011. Strana 137 

 

Komentáře