Ženy a knihy – Stefan Bollmann (kniha měsíce července roku 2015)
Poprvé se dostávám ke knize,
kterou jsem společně s jinými uvedla ve svých tipech na letní čtení. Na
rozdíl od Kvazikrystalů, které jsem
už v druhé kapitole nevydržela číst, jsem brzo věděla, že Bollmannova
kniha o ženách a knihách musí být právem knihou měsíce. Kvazikrystaly jsem brzo odložila, protože mě vůbec nebavily a
musela jsem se těžce nutit k četbě. Anotace knihy by mohla být příkladem
toho, jak moc může být anotace zavádějící, ale to už shrnul lépe JanH na Databazeknih.cz.
A teď už k tomu lepšímu…. Ženy a knihy s podtitulem Vášeň a následky je knihou nabytou
poutavým vyprávěním o spisovatelkách, čtenářské vášni, ale především o
čtenářkách. Kniha je rozdělena na tři celky, které se věnují fenoménu
literatury od devatenáctého století do současnosti. Jednotlivé kapitoly lze bezesporu
číst jako samostatné eseje k jednotlivým tématům a literárním osobnostem,
společně pak tvoří harmonický celek opisující tři sta let vztahu žen a
literatury. V kapitole o osmnáctém století se seznamujeme s počátky čtenářské
vášně – s prvním veřejným předčítáním poezie F.G. Klopstockem, věhlasu
románů v dopisech Clarissa a Pamela od Samuela Richardsona, první
literární kritičkou M. Wollstonecraftovou nebo vlivem románu Utrpení mladého Werthera. Devatenácté
století se nemůže obejít bez jedné z nejslavnějších ženských hrdinek – Paní Bovaryové, monstra stvořeného Mary
Shellyovou nebo slavnou Jane Austenovou. Část třetí věnující se dvacátému
století nemůže opomenout Virginii Woolfovou, „čtoucí sexbombu“ Marilyn
Monroeovou nebo Susan Sontagovou.
Každá z kapitol je poutavá a
postupně čtenáři odhaluje, jak mocný knihy měly a mají vliv. Již od osmnáctého
století začínají ženy jako čtenářky převažovat nad muži. Zároveň byly knihy v tomto
období velmi důležité, neboť ženám žijícím v prostředí, kde jim nebylo
umožněno studovat, mohly z knih získávat potěšení, ale i morální poučení.
Čtení knih ženám dopomohlo k sebeuvědomění, dovolilo jim myslet jinak,
chtít jiný a lepší život. Právě z toho důvodu mnozí muži ostře vystupovali
proti tomu, aby se ženy oddávaly četbě. Muži byli přesvědčení, že čtení románů
ženy odvádí od jejich role pečovatelek, matek a posluhovaček. Právo číst ženám
ale už nikdo nemohl vzít, stejně jako právo na šťastný život, jak to výstižně
vyjádřila Dorothea Schlözerová: „Drahé
děvče, chci se ti svěřit s něčím, co nás v patnácti letech svět ještě
nemůže naučit ani se to nedočteme v knihách, já jsem se to však již před
několika lety dozvěděla mezi čtyřma očima ze spolehlivého zdroje: ženy nejsou
na světě jen pro pobavení mužů. Ženy jsou lidské bytosti stejně jako muži: měly
by se navzájem činit šťastnými“ (73).
Ženy a knihy je zábavná také pro velké množství pozoruhodných
detailů, čtenář se tak dozví, jak fungovaly tzv. preskripce, jak moc byl James
Joyce nesnesitelný, že jméno Jane Austenové se za jejího života objevilo pouze
dvakrát (a nikdy v souvislosti s autorstvím jejích knih), nebo že
první mezinárodní autorka bestsellerů byla Němka E. Marlittová. Zároveň ale
oceňuji, že kniha také vyvrací mnohé tradované „pravdy“. Kupříkladu uvádí na
pravou míru, jak velký skutečně byl tzv. Wertherův efekt (rozuměj, zas až tolik
sebevražd se nestalo), nebo že spisovatelek bylo v minulosti velké
množství a literatura nebyla jen výsadou mužů, jak nám dějiny literatury
předstírají. Většina spisovatelek však upadla v zapomnění, neboť psaly pod
mužskými nebo genderově neutrálními pseudonymy, často bylo na románech uvedeno
pouze „by lady“ (pod pseudonymem psaly i sestry Bronteövy, Jane Austenová nebo
Marlittová). Trefně ženy-autorky vystihl Louis-Sebastien Marcier ve svém Tableau: „Jakmile ženy publikovaly své práce, okamžitě proti sobě poštvaly velkou
část svého vlastního pohlaví a brzy také téměř všechny muže. Muži dokážou
ocenit, když jsou ženy dostatečně inteligentní, nesmějí však zacházet tak
daleko, že s nimi budou soupeřit a ukazovat rovnocennost svého nadání,
neboť muži si každý den nárokují svou dávku obdivu“ (102)
Závěr knihy patří současným
fenoménům, jako je fan-fiction, ale nevyhnutelně také úspěchu románu 50 odstínů šedi. Bollmann tuto knihu
kriticky rozebírá, přitom ji ale respektuje jakožto literární fenomén, se
kterým je nutné se vypořádat. Na knize 50
odstínů šedi Bollmann odhaluje, jak je její příběh pouze zrecyklovaným
námětem tři sta let staré Pamely S.
Richardsona. Zdá se, že čtenářské preference se moc nezměnily, jen padla mnohá
tabu, která v minulosti v literatuře přetrvávala. Bollmann zdůrazňuje,
že je zastáncem „good bad books“ a hlavní je pro něj čtenářská vášeň, která se
nemusí omezovat jen na vysokou literaturu. Mnohé romány, které vešly do dějin,
byly ostatně ve své době good bad books (přestože je jasné, že 50 odstínů šedi tento osud nikdy
nepotká). Čtení je soukromý akt, intimní záležitost, vlastní svět, který zkrátka
nesnese žádné omezení.
Bollmann, Stefan. Ženy a knihy. Brno : Host, 2015.
Komentáře
Okomentovat
Děkuji za váš komentář :)