Mlýn na mumie – Petr Stančík (kniha měsíce března roku 2016)
Mystický gastronomicko
pornografický thriller, tak zní anotace vítězné knihy v kategorii próza za
rok 2015 v soutěži Magnesia litera. Mlýn na mumie je dekadentní detektivkou,
magicko-groteskním výletem do devatenáctého století, kdy se schylovalo k rakousko-pruské
válce u Hradce Králové, brakovým thrillerem stejně jako erudovaným kukátkem do
obrozeneckého hnutí. Poživačný komisař Durman se vydává po stopách tajemného
vraha poštovních doručovatelů, a u toho si vždy udělá čas na dobré pivo,
chutnou krmi a návštěvu věhlasného vykřičeného domu Jeruzalém. Právě popisy
Durmanových gourmetských i sexuálních zážitků se zvláštně klidnou pravidelností
protínají jinak strhující tempo vyšetřování obskurních vražd nesoucích znaky
rituálních praktik. Stančík se s nepopiratelnou chutí pouští do přehlídky
Durmanova jídelníčku a specialit jako po cikánsku pečených ježků, delikátních netopýrů,
plněném jehněčím srdíčku, kvíčal pečených po gaskoňsku nebo vykostěných
vepřových ocásků nadívaných husími jazýčky.
Stančík projevuje velkou znalost historických
reálií a umně ji skládá do atraktivního pozadí, v němž se mihne Neruda,
Smetana nebo Tyrš a ve vzduchu visí postupný zánik monarchie. Na druhou stranu
si autor zcela volně odskočí k fantastickým motivům, jako k teleportaci a
mluvící mandragoře. Pro Stančíka neexistují hranice, s čímž se ne každý
čtenář vyrovná, ale právě díky tomu vzniká originální koktejl humoru, grotesky,
dekadence, vysokého a nízkého. K tomu
všemu se připojuje krásná práce s jazykem, která čtenáře oblaží výrazy
jako laločnatý, autarkický nebo moudí. Tempo příběhu nedovolí knihu odložit a
každá - tak akorát dlouhá – kapitola s originálním názvem (Braniboři v Češkách,
Bábovka v bordelu, Jemně uzená panda, Velké železniční štěstí) vybízí k dalšímu
čtení. Mně osobně nejvíce pobavilo poučné hrabošení v zastavárně Mandelbluta
(Hrobeček mrtvého bodu) nebo zimní honička k tajemné mohyle (Rozhovor
mrtvým jazykem). Každá kapitola je navíc uvozena výňatkem z knih fiktivního
řádu Ordo Novis Ordinis. K nejvýstižnějším patří například tyto citáty: „když si psi očichávají zadky, nemohou lhát.
Lidská řeč je neuvěřitelně sofistikovaný nástroj k zakrytí toho, co si
doopravdy myslíme“; „protože je
člověk jediný tvor, který si uvědomuje konečnost svého bytí na tomto světě, je
také jediný, komu lze prodat životní pojištění“ nebo „víno bez sudu se rozteče. Sud bez vína se rozeschne. – Takové moudro
může znamenat cokoliv. Použij ho vždy, když nevíš, co říci“.
Čím jsou Stančíkovi fantastické motivy
fantastičtější, zejména v druhé polovině knihy, tím méně drží příběh
pohromadě a nakonec i samotný název souvisí s něčím zcela podružným. Autor
si s gustem pohrává se čtenářem a testuje jeho výdrž. Mě osobně příběh
bavil do poslední kapitoly, ale přece jen bych vytkla epizodu na myslotoči,
která v pečlivě vybudovaném příběhu působí nevyhnutelně jako deus ex
machina
Stančíkova kniha je svěžím
závanem v české literatuře, od začátku do konce je zábavná a poetikou
hodně připomíná filmy Oldřicha Lipského, Durman je takovým Nickem Carterem
říznutým komisařem Ledvinou v příběhu s hvězdičkou.
„Durman dvojitému doktorovi Ohrobcovi poděkoval, rozloučil se a s úlevou
vyšel z hnusně zamřelého ovzduší pitevny na čerstvý chladný vzduch.
Krátkou procházkou došel k zastavárně Mojše Mandelbluta, sídlící v prastaré
dřevěné boudě na Dobytčím trhu, hned naproti jezuitskému kostelu svátého Ignáce
z Loyoly. Bouda zde stála patrně od dob, kdy tu Otec vlasti blahé paměti
dával vystavovat poklady Svaté říše římské, a byla tak rozklížená, červotočem
prolezlá a práchnivá, že v noci zeleně světélkovala a pohromadě ji držel
snad jen hutný pach slanečků, jímž po dlouhá staletí trpělivě nasakovala.“
Stančík, Petr. Mlýn na mumie. Brno : 2014, Druhé město.
Strana 61.
Komentáře
Okomentovat
Děkuji za váš komentář :)