Gepard – Giuseppe Tomasi di Lampedusa (# 537)
„Tlící zahrada,
stísněná mezi svými bariérami, vydychovala zato tučné, smyslné a lehce
zahnívající vůně jako aromatické látky kanoucí z ostatků některých světic.“
(8)
23. července 1957 v Římě podlehl
rakovině Giuseppe Tomasi, kníže di Lampedusa, potomek starého sicilského šlechtického
rodu, který se již nedožil slávy svého jediného románu. Před svojí smrtí v kavárně
Mazzara dokončoval rukopis, který dostal název podle zvířete v rodovém erbu
šlechtického rodu Salinů. Gepard byl
v několika nakladatelstvích odmítnut a teprve rok po smrti Tomasi di
Lamedusy vyšel v nakladatelství Feltrinelli. Román se téměř přes noc stal
národní senzací a jen za čtvrt století se v Itálii dočkal 111 vydání. Jeho
sláva se přes nadšené i odmítavé reakce šířila do zahraniční a Gepard se stal na dlouho nejprodávanější
italskou knihou (až do doby, kdy jej sesadilo Ecovo Jméno růže). Slavný román
byl úspěšně zfilmován Luchinem Viscontim v roce 1962, přičemž tento snímek
je mnohými považován za Viscontiho nejlepší dílo.
Melancholický příběh sicilské
šlechtické rodiny je líčen knížetem Fabriziem, který jako gepard v erbu dohlíží
na své panství, které pozvolna upadá. Děj započíná v roce 1860, kdy Garibaldi
na Sicílii vedl lidové postání, kterým přispěl jak ke svržení vlády Bourbonů,
tak ke sjednocení Itálie. Politický převrat i soumrak jedné epochy sleduje
kníže Fabrizio unavený a skeptický. Mikrokosmos rodinných událostí, odehrávajících
se na pozadí makrokosmu „velkých“ dějin, vytváří působivý obraz reálného
italského lidu. Není bez zajímavosti, že Gepard šel jasně proti soudobým
italským uměleckým tendencím, tíhnoucím k neorealismu, tj. nezobrazoval nižší
společenské vrstvy a realitu fašistické Itálie, ale uzavřel se naopak do vlastního
světa. Ve srovnání s neorealistickými díly tak Gepard skutečně působil jako „zátiší z devatenáctého století“
(Scholl, Joachim. 50 nejvýznamnějších moderních románů. Praha: Slovart, 2006.
Strana 186). Předobrazem knížete Fabrizia byl Lampedusův pradědeček, přestože
autor sám prohlásil, že Gepard je vlastně on. Zřejmě i on byl uvyklý bydlet v přepychově obrovském paláci, neboť „palác, ve kterém člověk zná
všechny pokoje, není hoden toho, aby byl obýván“ (Scholl, Joachim. 50 nejvýznamnějších
moderních románů. Praha: Slovart, 2006. Strana 186).
„Mnohé problémy, které připadaly knížeti neřešitelné, rozřešil don
Calogero jako dvakrát dvě jsou čtyři. Prost na rozdíl od něho sterých pout,
jimiž svazuje jednání mnoha jiných čest, řádnost nebo dobré vychování,
postupoval lesem života s jistotou slona, který vyvraceje kořeny a
rozdupávaje doupata, jde kupředu, ani si nevšimne škrábanců trní a bolestných
výkřiků těch, které srazil. Kníže, který byl vychován v líbezných údolíčkách,
jimiž provívaly dvorné vánky různých „s dovolením“, „laskavě“, „byl bych
ti zavázán“, „jsi velice laskav“, nyní, když tlachal s donem Calogerem,
najednou objevil pláň vymetenou suchými větry, a i když nadále v srdci dával
přednost horským roklím, nemohl neobdivovat nápor tohoto vzdušného proudu,
který vyluzoval z donnafugatských dubů a cedrů dřív nikdy neslýchaná
arpeggia.“ (87)
Nakladatelství odmítla Geparda jako dílo formálně a ideově
překonané, přesto se ukázalo, že v sobě román skrýval velký potenciál.
Román není rozsáhlý, přesto vyžaduje soustředěné čtení. Čtenáři zvyklí na
rychlé tempo a zvraty budou Gepardem
rozladěni. I pro mě bylo první čtení Geparda složité a člověk musí být na román
naladěn, ten se mu ale odmění krásným literárním zážitkem. Lamedusovo vyprávění
je opulentní a melancholické zároveň. Sicilskou krajinu i rodinné zvyklosti
popisuje s aristokratickou okázalostí a slovy přezrálými jako letní
sicilské ovoce. Kníže Fabrizio sleduje skon svého stavu s odevzdaností ale
i zkušenou moudrostí. Nač bránit prosazující se změně, nač bránit synovci
Tancredimu, aby se přidal ke Garibaldimu a vzal si dceru místního statkáře,
kterému při šplhání na společenském žebříčku čouhá ze špatné střižených kalhot
seno? Nač měnit zvyky, když i přes vnější změny, vše vnitřně zůstává tak, jak
bylo odvždy? Gepard je obrazem jedné zaniklé epochy a způsob, jakým o tomto
skonu vypráví, dodnes nepřestává fascinovat.
„Don Fabrizio znal ten pocit odjakživa. Desetiletí cítil, jak životní
fluidum, schopnost existovat, zkrátka život a možná i vůle žít dál mu pomalu,
ale nepřetržitě odcházejí, jako se zrníčka písku kupí a defilují jedno po
druhém beze spěchu a bez přestávky úzkým hrdlem přesýpacích hodin. V některých
chvílích intenzivní činnosti a soustředěné pozornosti ten pocit stálého
odcházení mizel, aby se znovu neotřesně vynořil při nejbližší příležitosti
mlčení nebo introspekce: tak jako ustavičné bzučení u ucha, jako tikání kyvadla
se uplatní, když všecko ostatní mlčí. A v tu chvíli nám dávají jistotu, že
tu pořád byla, že tu pořád bděla, i když jsme je neslyšeli.“ (154)
Di Lampedusa, Giuseppe Tomasi.
Gepard. Praha: Odeon, 1983.
Komentáře
Okomentovat
Děkuji za váš komentář :)