Vegetariánka – Han Kang
Může se zdát paradoxní, že se
Jižní Koreji podařilo prorazit na světovém poli literatury s titulem,
kterému se v rodné zemi nedostalo většího zájmu. Dílčího úspěchu se dočkala
pouze prostřední část knihy s názvem Mongolská
skvrna, publikovaná v roce 2004. Celosvětový úspěch spisovatelce přinesla
až Man Bookerova cena, která ji byla udělena v roce 2016 za knihu Vegetariánka. Touto cestou se knize
dostalo nové vlny zájmu i v rodné Koreji, která se systematicky snaží
prorazit i v literárním světě, kterému dominují spíše japonští a čínští
autoři.
Kniha se skládá ze tří částí – Vegetariánka, Mongolská skvrna a Hořící
stromy. Hlavní postavou je mladá Jonghje, avšak vypravěči jsou i osoby z jejího
okolí – manžel, švagr a sestra. Jednoho dne se Jonghje zdá děsivý sen, který se
noc za nocí vrací v různých podobách – je plný krve, zabitých zvířat i
lidí, pachu a chuti čerstvého masa. Jonghje pod vlivem těchto snů přestává jíst
maso, s čímž se její okolí nemůže smířit. Manželka má být svému muži
oporou a nezostuzovat svoji rodinu, alespoň tak manželské povinnosti vnímají
její nejbližší, kteří se jí snaží zbavit jejího „vrtochu“. Vegetariánství se
pro Jonghje stává branou ke vstupu do jiné formy vnímání a její život se začíná
měnit způsobem, se kterým se její rodina nemůže smířit. Projev Jonghjiny individuality
je pro manžela, který je zvyklý, že má doma poslušnou a průměrnou manželku,
nepříjemným překvapením a jeho nepochopení, stejně jako nepochopení rodiny,
žene Jonghje do vlastního – od reality oproštěného – světa. Silný druh
fascinace pociťuje k Jonghje její švagr, který využívá jejího psychického
stavu pro provedení svého uměleckého záměru, aniž by si uvědomoval, že tím
překračuje všechny možné hranice. Jonghjina sestra byla považována vždy za
ženu, která stojí pevně na svých nohou a poradí si v každé situaci, avšak
při konfrontaci s Jonghinou nemocí i u ní vyplouvají na povrch zasuté pocity
a nespokojenost s vlastním životem. Zdá se, že i přes Jonghjin duševní
rozpad, jsou si sestry skutečně blízké a dokáží respektovat jedna i druhou.
Vegetariánka je knihou, která je popisována jako „alegorický román o vdané ženě, která
přestane jíst maso a promění se v strom“. Jedná se však o jisté
zjednodušení, protože odmítání masa – ač má v knize důležitou roli – není
jediným ústředním motivem knihy. Jonghje vyrostla v domě, kde vládla
přísná ruka jejího otce a ani v manželství se jí nedostává svobody a
důstojného zacházení. Její manžel se přiznává, že si ji vybral jako zcela
průměrnou a nezajímavou ženu, aby ji mohl snadněji ovládat. Ani rodina Jonghje ji
v kritický okamžik nechrání a přiklání se na manželovu stranu. Jediná
sestra vztah s Jonghje udržuje a to až do jejího umístění s léčebně.
Jonghje i její sestra jsou v područí svých mužských protějšků. Zcela dominantní
vypovídací hodnotu nese v příběhu sex – manžel s Jonghje spí i přes její
nesouhlas, sestra rovněž neprožívá se svým mužem láskyplné naplnění vztahu,
když ten sexuálně prahne právě po Jonghje a doma si pouze vybíjí svoji touhu. I
když to ani jedna z ženských postav neříká, je zřetelné, že nežijí
svobodný a naplněný život a neustále se podrobují společenským konvencím. Švagr
Jonghje láká za účelem ztvárnění jeho umělecké vize, která však osekaná na dřeň
není ničím jiným než snahou o mrzké naplnění chtíče.
Vegetariánka je možná alegorický příběh, ale není v ní třeba
hledat odpovědi na všechny otázky, rozebírat ji a hledat všechny skryté motivy.
Je příjemné užít si její literární jazyk, smyslovou rozvolněnost a nezvyklý
motiv bez typického konfliktu. Zajímavý je i osud překladu Vegetariánky do angličtiny, který sice trpí mnohými překladovými
vadami (a ne zrovna malými), ale i tak dokázal literární obec zaujmout způsobem,
že si spolu s autorkou Han Kang překladatelka Debora Smithová rozdělila
odměnu spojenou s Man Bookerovou cenou. A proč Vegetariánka tolik oslovila
západní literární svět? Možná proto, že není pouze o odmítání masa, ale o odmítání
světa násilí, fyzického a psychického útlaku, který nedovoluje odchylky od
předepsaných společenských pravidel, který nedovoluje projevit vlastní
individualitu.
Komentáře
Okomentovat
Děkuji za váš komentář :)